Mindful vrijen in de praktijk

2. Onzeker over je uiterlijk tijdens het vrijen

Een stel van begin dertig komt bij mij voor een erotische massage cursus. Ook tijdens deze les vraag ik altijd even hoe het zit met het loslaten van – meestal negatieve – gedachten tijdens de seks. Zij vertelt dat ze inderdaad vaak in gedachten bezig is met haar uiterlijk. Ze is daar niet tevreden over en tijdens het vrijen vult ze constant in wat hij mogelijk denkt.

Ik leg haar uit hoe mannenhersenen werken tijdens de seks. In het moment van opwinding zijn mannen daar juist helemaal niet mee bezig. Deze informatie helpt haar al om dit soort gedachten los te laten. Een andere truc die ik haar leer is om zich op positieve gedachten te richten. Van daaruit is de overgang naar een staat van voelen zonder gedachten een stuk makkelijker.

Achteraf laat ze weten verbaasd te zijn hoeveel meer ze nu al van de seks geniet. Ze is nauwelijks nog met haar uiterlijk bezig. Een grote stap richting mindful vrijen.

onzeker in bed

3. Te veel pornoplaatjes in zijn hoofd

Een man komt bij mij op les omdat hij niet de juiste klik kan vinden met zijn vriendin. Hij heeft van haar te horen gekregen dat zij de seks eigenlijk niks aan vindt. Er moet dus iets veranderen. Volgens haar is hij te veel gericht op de daad.

Tijdens het gesprek komen we er al vrij snel achter dat hij seks alleen maar in zijn hoofd beleeft. Hij is eigenlijk constant bezig met zijn favoriete onderdeel: de gemeenschap zelf – ook wel ‘neuken’ genoemd. Hij heeft alleen aandacht voor de plaatjes en fantasieën in zijn hoofd. Hierdoor is er geen spel, contact of intimiteit mogelijk. Ook de aanrakingen die hij geeft om haar op te warmen (voorspel) zijn zonder enig gevoel. Het gebeurt op de automatische piloot. Dus: hij doet het wel, maar is er met zijn aandacht niet bij. Hierdoor is de aanraking zonder gevoel en komt het ook niet bij de ander binnen.

Hij was zich er nooit bewust van geweest dat er ook andere manieren zijn om seks te beleven. In het nu, in het moment, met volle aandacht voor je partner. En dat is precies wat zij miste: het contact!

mindful seks

1. Jaren geen gemeenschap door pijn

Een stel heeft al jaren geen gemeenschap meer, omdat zij pijn ervaart als er iets haar vagina binnenkomt. Tijdens het gesprek in de eerste helft van mijn les, leg ik haar uit dat zij positieve gedachten als trucje kan gebruiken om te voelen of het focussen op haar gevoel.

In de tweede helft van de les is het tijd om te oefenen. Op basis van mijn uitleg past haar man een schaamstreekmassage toe. Ze komt in haar gevoel en geniet van zijn aanrakingen: ze is met volle aandacht bij wat hij doet.

Op basis van haar reacties begint hij zelf spontaan variaties toe te passen. Zo ontstaat er een mooie interactie. Na een poosje is het tijd om een stap verder te gaan: langzaam brengt hij twee vingers in haar vagina. Ze schiet meteen in haar hoofd en uit haar gevoel. Ook haar man merkt dit direct op. Hij voelt hoe het aan de binnenkant verkrampt.

We beginnen weer opnieuw: even een stapje terug. Hij richt zich weer op de schaamstreekmassage. Maar ik zie dat er iets veranderd is, iets klopt er niet. Zij reageert ook niet meer op zijn aanrakingen. Hij is niet helemaal in het nu. Hij masseert haar wel, maar het gaat op de automatische piloot.

Ik vraag hem: ‘Waar ben je nu met je gedachten?’ – ‘Emhhh….’ Ik weet wel waar hij is: omdat hij jaren niet met zijn vingers in haar vagina mocht komen, vindt hij dit onderdeel enorm opwindend. Daar is hij in zijn gedachten dus al mee bezig. In zijn hoofd is hij al bij de volgende stap en daardoor is hij niet meer in het moment.

Doordat hij niet echt met haar bezig en is, voelt zij hem ook niet meer. It takes two to tango! Op dezelfde manier zal het de gever ook niet lukken om in het moment te blijven, als de ontvanger vanwege belemmerende gedachten niet kan voelen.

Hij beseft zich dit ook en keert weer terug naar het huidige moment. Even later is zijn aandacht weer volledig bij haar genot. Zij komt hierdoor ook weer terug in haar gevoel. Even later is ze weer intens aan het genieten.

Na een poosje probeert hij voor de tweede keer heel voorzichtig zijn vingers in haar vagina te brengen. Tegelijkertijd fluister ik in haar oor dat ze de negatieve gedachten over die vingers kon omzetten in positieve gedachten.

Ook dat is een onderdeel van mindful vrijen: als tussenstap leer je om negatieve gedachten te vervangen door positieve. Van daaruit is het makkelijker om je gedachten helemaal los te laten en op te gaan in je gevoel. En het werkt: haar onderlijf blijft nu ontspannen. Voor allebei de partners een enorme eyeopener.

pijn tijdens vrijen
pijn tijdens seks